Tulevaisuuden opettaja on myös kasvattaja    

Tällainen lyhyt artikkeli löytyi Hki:n yliopiston sivuilta.   

10.10.2003

Sool Teema opettaja -tilaisuudessa "Maailmalla kehtaa olla suomalaisten opettajien kouluttaja", toteaa Opettajankoulutuslaitoksen johtaja Matti Meri Rekrytointipalvelujen järjestämän Teema opettaja -tilaisuuden avauspuheenvuorossa. Professori Meri visioi näkemystään tulevaisuuden opettajasta neljän käsitteen kautta. Tulevaisuudessa opettaja on hänen mukaansa tutkiva, näkevä, oppiva ja kohtaava. Opettajan työssä korostuu kasvatuksellinen ymmärrys sekä kasvatuksellisen ilmaston ja todellisuuden kohtaaminen. Nämä ovat asioita, jotka jokainen opettaja joutuu kohtaamaan arkipäivän luokkahuoneessa. Pelkkä aineenhallinta ei tee opettajasta hyvää, vaikka muodostaakin työssä suoriutumisen kivijalan.

Tämän toteaa myös kuulijoita innostaneessa esityksessään Helsingin Normaalilyseon opettaja Olli Määttä, joka toi tilaisuuteen tuulahduksen opettajan arkielämän realismia. Kokeiden korjaus oli edellisenä yönä venähtänyt pikkutunneille, ja saliin saapui väsynyt, mutta onnellinen opettaja. Myös Määttä korosti, että opettajalla on tärkeä rooli nuorten kasvattajana, kuuntelijana ja rinnalla kulkijana. Nuorilla on paljon sanottavaa, ja he kaipaavat aikuista kuuntelijaa. Jos haluaa vain yksisuuntaisesti opettaa, hallita substanssinsa ja saada palautteensa palautelappujen välityksellä, kannattaa suuntautua aikuisten opettajaksi. "Nuorilta palaute tulee välittömästi", kertoo Määttä. Hän kuitenkin onnitteli salin täyteistä yleisöä onnistuneesta valinnasta, opettajan työ on hänen mukaansa raskasta, mutta myös erittäin antoisaa.

Ks linkki.

Ja tän linkin takaa löytyy Oulun yliopiston sivuilta eräs teksti ja kaavio, mikä kuvaa opetuksen ja kasvattamisen suhdetta.